Knivsta.nu

Knivsta.nu, Forum på nätet

Dags att minska barngrupperna i Knivstas förskolor

Artikel publicerad i Knivstabygden v.6 2009:

På utbildningsnämndens sammanträde i december fick vi ett material presenterat för oss som visade på att vi nu har tillräckligt med förskolelokaler i kommunen för att kunna minska barngrupperna i förskolorna. Det finns utrymme att minska samtliga förskoleavdelningar med ett barn (idag är det genomsnitt 22 barn/avdelning – färre på smågruppsavdelningar och fler på storbarnsavdelningar).

Alla partier säger att de vill minska barngrupperna.

Nu är det upp till bevis. Nu gäller det att ge förskolorna en möjlighet att genomföra det som både föräldrar och politiker i kommunen vill.

Mindre barngrupper för att:
- även de tysta barnen ska synas
- små barn inte klarar av alltför många nära relationer
- minska smittspridning
- möjliggöra en lugnare vardagsmiljö för våra barn.

Jag är öppen för en konstruktiv dialog om hur vi ska nå målet!

Anneli Löfling, ledamot för Knivsta.Nu i utbildningsnämnden

Visningar: 35

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Det va ju så här det lät på debatten vi hade med alla poliikerna i Alsikeskolan i Februari.
Jag pratade med Peter Svantsson i går då han berättade att vi absolut inte kommer att sänka barnantalet. Som det ser ut i dagsläget kommer vi antagligen bli tvugna att öka barngrupperna.
Måste allt handla om pengar, vi pratr faktiskt om våra barn våran framtid.
Jag blir riktig förbannad.
Sedan undrar jag om nedläggningen av Kölängen. Jag har förstått att den behöver renoveras men att man nu valt att lägga ner förskolan och att föräldrarna fick ett mail om det i fredags. Helt oakseptabelt sätt att berätta det på om jag får säga.
Sen ska vi visst starta en fsk i långhundra, som Eskhults dotter och man ska hyra ut. Jag skulle vilja veta vad dom får för hyra. Det borde vara andra som får vara med lämna anbud på sina hus ellr tomter där dom kan tänka sig bygga och hra ut. Känns som att har man en politiker i släkten så har man förträde.
Vet du hur man ska gå vidare med det här med barngrupperna. Unt och upplands radion kommer att sända om det här.
Barngruppernas storlek; Det stämmer som Peter Svantesson sa. Det skulle troligen gå att minska barngrupperna lite ändå under 2009, trots budgetnedskärningarna som utbildningsnämnden just drabbats av, men efter att ha sett 2010-års budget som pekar på att förskolan kommer att behöva avskeda c:a 11 personer så reagerar rektornerna (mycket begripligt) med att hålla igen redan i år. Det lockar knappast till nyanställningar när man får se sådana budgetar. Det är bedrövligt! Budgeten för 2010 spikas i fullmäktige i juni och fram till dess har vi på oss att lämna kreativa förslag för att minska neddragningarna. Just nu är vi nog många som tänker så det knakar!!

När det gäller Kölängen så har jag själv varit där och konstaterat att det är olämpliga förskolelokaler. Och köket är utdömt. Jag tyckte det var en god idé att äntligen lägga ner enheten och om det kunde ge pengar (minskad förskolelokalshyra) så att vi får mer pengar till personal, så är det ju strålande. Lokaler har vi nu så att det är möjligt. Att föräldrarna får meddelande om förskolans stängning per mäjl är däremot under all kritik!!! Det ska jag ta upp som en fråga på nästa nämnd. Så känsliga frågor måste hanteras proffsigt och tillsammans med föräldrarna.

När det gäller Långhundra så får vem som helst bygga och erbjuda förskolelokaler. Om inte kommunen vill driva förskola där så råder fri etableringsrätt för förskolor i kommunen (föräldrakooperativ, personalkooperativ t.ex.). Hyresersättning utgår enligt regler som jag tror ligger på www.knivsta.se (baserat på max kvm/barn och kommunens maximala hyreskostnad per kvm). Just i Långhundra finns det en lång kö av barn som idag går i andra delar av kommunen så det kommer att bli lätt att fylla den.
Angående förslag på att lägga ner Kölängen:

Ja, köket får ej andvändas för matlagning och det på grund av EU regler. Och olämpliga förskolelokaler är inte Kölängen ensam om att ha i kommunen, slitna på grund av ålder och verksamhet. Men barnen har stor utelekplats och omedelbar närhet till skog och ängar!! Dom tillbringar mycket tid ute, medans Tärnans förskola inte kan ha alla barn ute samtidigt då det inte finns plats ute!

Gredelby förskola "Fjärilen", som när det startades upp som dagis sas vara en tillfällig lösning, kan inte skryta med att ha en utemiljö värdig småbarn! Dessutom behöver Gredelbyskolans fritidsverksamhet utöka sina lokaler för att få plats med sin verksamhet!

Det är inte utan kostnad att återställa Kölängens lokaler till sitt befintliga skick innan dom kan säljas som vanliga radhus av Riksbyggen.
Och vad jag förstår stängs dagis redan till sommaren (det står inget datum i brevet från Peter Svantesson) vilket är hänsynslöst på många sätt. Föräldrarna har redan sina semestrar klara och själv har jag inte sparat föräldrardagar till min treåring ifall jag skulle behöva snabbt skola in henne på ett nytt dagis...
Några familjer som ska skola in sina "nya" barn på dagis har fått förhandsbesked om vilket dagis som dom fått, kan dom lita på det för vi från Kölängen har nu på oss till 25 april att önska nytt dagis i kommunen.

Vi kommer att få ytterligare information av våran rektor vid ett förälrarmöte den 16 april. Beslut tas den 15:e. Och Peter Svantesson, chef för barn - utbildningsförvaltningen hänvisar till rektor och personal på förskolan som gärna tar emot våra synpunkter inför planeringen. Rektorn var på semester när vi fick informationen och personalen fick reda på detta timmar innan vi fick mail hem.

Finns det ingen på kommunen förutom den stackarn som ska börja planera om alla placeringar av barn som
vågar svara på våra frågor??
Jag deltog på ett föräldramöte med Kölängens föräldrar i tisdags kväll (14 föräldrar som representerade 16 barn). Då ett enigt föräldramöte bad mig yrka på bordläggning, trots att det troligen skulle göra att de miste förturen till platser inne i Knivsta, tyckte jag att det var behjärtansvärt. Jag tycker informationen till föräldrarna har varit usel och man kan ju begära att föräldrarna ska få träffa någon representant från kommunen INNAN beslutet tas i nämnden - inte dagen efter.

Några föräldrar kom till nämnden och bevittnade beslutet om nedläggning. Enligt beslutet ska förskolan vara avvecklad till (senast) 15 augusti.

Jag har i och med detta ärende initierat att vi (nämnden) ska ta fram riktlinjer för hur kommunen ska bete sig vid nedläggning av enheter (d.v.s. förkolor, familjedaghem och skolor). I det arbetet tar jag med de synpunkter som ni lämnade på föräldramötet där jag var. Jag läste upp dem på nämnden i onsdags och alla tyckte de lät bra och rimliga. Detta var vad jag hade antecknat:

- Man bör få reda på det innan kommunens sista dag för inlämnande av semesterplaner – så att semestern inte är lagd innan man får reda på att man behöver ledighet för inskolningar.
- Föräldrar bör få reda på det i lika god tid som kommunen har på sig att placera barn (fyra månader?). Någon tyckte minst ett år i förväg…
- Man bör få möjlighet att prata med någon ansvarig dagarna närmast efter att man fått besked om att förskolan är under diskussion för nedläggning.
- Förskolans rektor bör inte vara ledig då beskedet ges (för personalens skull).
- Man bör få möjlighet till samtal med någon ansvarig innan beslutet är taget i nämnd!
- Man bör ha tid till att titta på andra lösningar – inte bara få två veckor på sig att fylla i en ansökan om nytt dagis.

Tack för inbjudan till föräldramötet.
Läste i Knivsta nytt att pga finans krisen kommer kommunen inte kunna uppfylla sitt mål om ökad lärartäthet, inkluderar inte detta dagis också?
Jo, det gäller förskolan också. Men på utbildningsnämndens budgetdag diskuterade vi att omfördela pengar så att skolan får ta större del av besparingen 2010 än vad förskolan får. Beslut om budget 2010 tas i fullmäktige i juni - först då vet vi hur stor neddragningen blir (utbildnings-/fritidsnämnden kan endast omfördela inom den budget som tas i fullmäktige).
"Förskolorna sparar i Knivsta"

Artikel i UNT:
http://www2.unt.se/pages/1,1826,MC=72-AV_ID=898778,00.html?from=puff
publicerad 2009-04-23
Allt handlar om PENGAR...Tyvärr
...Och så föreslås det att det skall satsas på datorer istället?!?!?

För att barn skall behålla intresset för lärande krävs uppmärksamhet och assistans. Härmande, som är ett fundament för lärande, finns inneboende i de flesta små barn och där det inte finns lika naturligt, t.ex. hos barn med autism, går det att träna upp om det görs medan tid är. Entusiasm inför lärande finns även det oftast naturligt i början hos små barn men det behöver underhållas och byggs enklast upp genom belöning i form av uppmärksamhet och visat intresse.

Personal i förskola och skola gör underverk med de knappa resurser och befogenheter som finns idag, men vad som behövs är mer möjligheter och tid till seende av varje individ, inte mer utav distraktion.

Skolans viktigaste uppgift som jag ser det är att försöka upprätthålla intresset för varje individs lärande i möjligaste mån och är man framgångsrik så lär man individen att lära.

Att lära en ointresserad individ datorkunskap är extremt resurskrävande i jämförelse med att lära en individ med intresse.

Hur många har inte tragglats med något musikinstrument i undervisning utan att lära sig något, men senare när man nått bättre mognad och eget intresse genom sin favoritmusik lärt sig traktera ett instrument med bravur?

Datortäthet ser bra ut i statistiken, men det gör även lärartäthet och det ger en bättre investering i längden. Kom ihåg, man lär sig inte för betygen utan för livet. Betygen är bara ett sorteringsverktyg som passerat bäst före datum efter några få års arbetslivserfarenhet och ett medel som kan brukas/missbrukas i statistiken när det gäller att slå sig för brösten och säga "hej vi har redan en bra skola".
Än har vi inte sett det konkreta förslaget, men visst blir jag också lite rädd att majoriteten vill satsa alla Borg-pengarna på datorer istället för på lärare - trots att det var för att undvika personalnedskärningar som regeringen skänker dessa pengar till kommunerna.

Men som sagt, än har vi inte sett några konkreta förslag. Bara en lösryckt artiken i UNT.

Vi har förvisso ruskigt lite elevdatorer på skolorna i Knivsta - vi ligger nog sist bland kommunerna i Sverige även där. Men hur var det med rektorernas självstyre? Citat: "Vi fördelar pengarna och verksamheten prioriterar hur de bäst används".
Borg pengarna skulle in i verksamheten, att öka personaltätheten på förskolorna borde prioriteras. Jag reagerade med förvåning på artikeln i UNT. Har Moderaterna stöd av sina allierade? Är folkpartiet med på detta?
Här är länken till den senaste artikeln i ämnet i UNT (publicerad 28/10):
http://www2.unt.se/pages/1,1826,MC=72-AV_ID=977016,00.html?from=puff

RSS

© 2012   Created by Admin.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor